lördag 5 januari 2013

Postapokalyptisk shopping.


Häromdagen slank jag in på Hemköp vid Rosenlund för att köpa lite mat, pesto och en avokado, typ. När jag svängde in möttes jag av skylt som sa att det var 30 procents rabatt på alla grönsaker, köttvaror och något mer och jag hann tänka att det var ju lite... märkligt. När nådde mellandagsrean mataffärerna, liksom?

Sen kom jag in i affären, svepte igenom brödavdelningen utan att märka något och kom till grönsakerna. Där det i princip inte fanns någonting. Hyllorna var tomma, men mitt i rummet tronade ett berg av apelsiner som kostade fem kronor kilot. Jag gick dit och plockade på mig apelsin efter apelsin och passade på att fråga kvinnan bredvid mig vad det var frågan om. Hon berättade att det tydligen ska bli ett Willys där i stället så de tömmer och bygger om. Ok, det förklarade ju saken.

Jag gick ut till köttet och charken och möttes av en postapokalyptisk syn. Hyllorna gapade tomma, det låg några förskrämda chorizos kvar och skämdes på en hylla. Och jag tänkte att så här hade det kunnat vara. Det hade kunnat vara krig eller annan valfri katastrofsituation som gjorde att vi faktiskt inte kunde gå in och välja och vraka i hyllorna och plocka på oss granatäpplen och chevreost. Det kändes obehagligt, men såklart skönt att det inte var så egentligen. Som det var nu kunde jag ju faktiskt bara gå vidare till nästa mataffär för att få min avokado.

Inga kommentarer: